onsdag 30. september 2009

Bli kvitt bananfluene!

Leste en artikkel i Stavanger Aftenblad i dag, som jeg har lyst til å dele med dere - så her kommer den - ferdig "klippt og limt inn" hos meg.
Slik blir du kvitt plageåndene! Bananfluene kommer gjerne inn på kjøkkenet gjennom åpne vinduer eller med frukt eller andre matvarer der egg og larver trives. Larvene utvikles i gjærende emner, som for eksempel råtten eller halvråtten frukt, skvetter av øl og vin, sur melk, avløpsvann og liknende, skriver Folkehelseinstituttet.

Selv om fluene kan opptre innendørs hele året, er høysesongen fra september til november. Formerer seg utrolig raskt.

Hvis fluene allerede har kommet seg inn på kjøkkenet, opplever mange det som vanskelig å bli kvitt dem. Årsaken til dette er fluenes formeringsevne.Vin og Zalo
Marianne Stabell skrev doktoravhandling om Drosophila. Hun mener det eneste man trenger for å bli kvitt bananfluene er vin og Zalo.
- Den enkleste måten å bli kvitt bananfluer på, når de allerede har bosatt seg inne, er å sette fram et glass med rødvin tilsatt en liten dråpe Zalo. Vinen lokker fluene fram, mens Zaloen tar overflatespenningen slik at de ikke lenger kan stå på vinen. Dermed vil de synke rett til bunnen av glasset og drukne, sier hun.

Har kortet ned artikkel litt - så om du vil lese alt se her

Et lite høst tips som er verdt å ta med seg!

4 kommentarer:

  1. Tusen takk for tipset. Dette skal jeg prøve, det har dukket opp en del av disse irriterende skapningene hjemme hos meg i det siste..

    SvarSlett
  2. Det blir litt alkoholmisbruk, men godt tips:D Takk skal du ha!

    SvarSlett
  3. Dette var et supert tips! Jeg trengte dette, kan ikke fordra de ekle krypene og jakter på dem så snart de dukker opp. Vin har jeg hørt før men zalodråpen var jo "toppen av kransekaken" ;)

    Veldig koselig at du bare tittet innom hos meg ;)

    SvarSlett
  4. Vi har slitt forferdelig i det siste med disse ekle insektene på kjøkkenet. Går på jakt etter dem med den elektriske rackerten og det gnistrer som bare det men de kommer tilbake i full mon ganske raskt.
    Jeg skal prøve zalo og vin this very minute...

    SvarSlett