tirsdag 23. mars 2010

Sykt barn og trett mamma

En liten oppdatering fra denne kanten.
Fastlegen bekreftet at Renate hadde fått urinveisinfeksjon i går formiddag. Hun fikk antibiotika, som skulle tas 3 ganger om dagen.
Men den lille kroppen hennes reagerte på dem, og ut kom de igjen i fykende fart.
Hun ble verre og verre, smertene kom som perler på snor og feberen steg dramatisk.
Vi dro til legevakten i Stavanger, og fikk tildelt et rom omtrent umiddelbart etter ankomst. Legen vi fikk var sort som natten men utrolig hyggelig. Han gikk litt frem og tilbake mellom pasientene og skulle inn til oss etter at resultatet av blodprøver og urinprøver kom.
Renate hadde ekstremt vondt i hodet og vi skrudde av lyset slik at hun kunne slappe av. Vi satte en stol i mellom døra og karmen sånn at legen skulle se at vi var der.
Utrolig nok så skjer det alltid noe når jeg er innvollvert i en eller annen sak… legen kom og sa følgende – vell og merke ganske så lattermild – om dere ikke skrur på lyset så forsvinner jeg her inne.
Vi fikk oss en god latter alle sammen! Herligt!
Han konstaterte at infeksjonen hadde krøpet oppover til nyrene og at hun nå hadde fått nyrebekkenbetennelse. Skrev et brev til barneavdelingen på sykehuset og sendte oss opp der. Han ville at hun skulle få intravenøst. Slik at infeksjonen forsvant fort.
Jenta vår ble naturligvis bekymret, men vi trøstet henne med at mamma også skulle få ligge over i samme rom, og at klassekamerater sikkert ville lage noen fine tegninger til henne osv… det ble faktisk slik at hun gledet seg til å få ligge på sykehuset.
Sykehusets lege derimot ønsket ikke at hun skulle ta intravenøst, hun skrev ut en ny resept på ny antibiotika, og sendte oss hjem igjen.
Du får det mye bedre hjemme Renate så hun til henne.
Skuffelsen lyste i øynene på jenta vår – hun hadde faktisk sett frem til en liten innleggelse og masse masse oppmerksomhet, og vi hadde svare strevet med å forklare at det var tross alt bedre hjemme.

Nå skjønner jeg ingenting sa hun til faren og meg – hva skal jeg tro.
Er det bedre på sykehuset eller er det bedre hjemme? Og før vi rakk å svare så konkluderte hun selv med at det faktisk hadde vært bedre på sykehuset. Hihi, vi kunne ikke annet enn å flire litt.
Vi kom da hjem og jenta sovnet umiddelbart, migesen la seg i stua og slet forferdelig med å få sove, men sovnet omsider.
Våkna til et hyl i morges (kl. 5) – Renate kunne ikke finne meg i senga mi og hun lurte fælt på hvor mammaen var henne.
Nå er hun i gang med antibiotika nummer 2, og det ser lovende ut for øyeblikket. Hun er i full gang med alt mulig, kjeder seg og det er jo et meget godt tegn.
Mammaen henger så vidt med i svingen, trøtt som ei ertesuppe på tørk. Jeg sovna faktisk på sofaen mens hun så på tv, men ble vekket av frifamilie telefonen – min sønn ringte fra skolen og skulle ha et passord til ”min side” som alle har.
Er det viktig spurte jeg?
Ja – sa han – jeg skal sjekke hvor mye skatt jeg får igjen!
Men gutten min sa jeg – du betalte ikke skatt i fjor du…
Åhhh… var svaret fra den håpfulle i andre enden.

Nå føler jeg at jeg har en del søvn å ta igjen, så unnskyld min fraværende status for tiden.
Ha en strålende dag alle sammen, og takk for at du leste innlegget mitt. Og tusen takk for alle fine kommentarer jeg har fått, setter uendelig pris på dem.

7 kommentarer:

  1. Stakkars Renate, dette er slett ikke bra.
    Håper hun blir bra fort og ikke får noe trøbbel. Hos meg var det varsel at det var nyeresteiner som skapte seg.... men en skal ikke tro det verste alltid.
    Og stakkars mammen.det tar på å ha syke unger, mange ting å ta stilling til.
    Du får slappe av innimellom øktene.

    SvarSlett
  2. Åååå. Det er fælt at vesle jenta skal ha sånne plager. Nyrebekkenbetennelse er skrekkelig vondt. Håper at hun blir fort bra. Og mamma kan vel lure til seg litt søvn bak sofaen???????
    Ha en hvilende dag. Klem :O)

    SvarSlett
  3. Huff da! Håper virkelig at Renate blir skikkelig raskt bra, selv om hun kanskje selv kunne ha tenkt seg en tur på sykehuset :) Urinveisinfeksjon kan være noe herk, har jeg hørt.

    Godt å treffe på innvandrere med sansen for humor og selvironi - egentlig tror jeg vel de fleste av dem har det. Det er som regel de med de negative sidene vi får høre om. Slik er det vel for innfødte også?

    Håper "ertesuppa" også kommer etter med søvn og det som trengs. "Trøtt som ei ertesuppe på tørk", godt og svært illustrerende forklart! God bedring fra Trondheim, Norges flot.... :)

    SvarSlett
  4. Godt å høre at hun er på bedringens vei, og det sliter på med syke barn for den voksne også;)

    Håper alt er i gjenge snart og klem fra meg;)

    SvarSlett
  5. Hei. Ja syke barn kan være drepen på oss voksne, som da blir omsorgspersoner. Jeg har selv hatt mange lignende episoder. Håper jente di blir raskt frisk igjen, og at mamzen får nok søvn. God bedring til henne.
    Klem Ann<3

    SvarSlett
  6. Å for ein slitsom dag og dumt for jenta med sånne kontrabeskjeder. Riktig god bedring!

    Smil fra L

    SvarSlett
  7. Vil komme med et lite tips om Femine Intimate Cleanser fra Cosmopharma. Denne intimvasken inneholder tranebærjuice som beskytter slimhinnene samt reduserer faren for sopp og urinveisinfeksjon.
    Den inneholder i tillegg pepperminte som gir en kortvarig, kjølende og deodorant effekt. Dette gjør at du føler deg ren og frisk hele dagen.

    For mer informasjon http://www.cosmopharmas.com/NO64504

    SvarSlett