tirsdag 9. juni 2009

Athen, Hydra, Spetses og Poros sommeren 2006

I ”drepende varme” ankom vi Athen tirsdag ettermiddag.
Athen er en trivelig, hektisk og særdeles varm storby.
Vi tok turen opp til Akropolis, nøt utsikten fra toppen, men var også hele tiden på ukikk etter drikkevannsfontenene.
Anbefaler heller en sen ettermiddagstur opp dit.

Her har Werner og meg en rast i "skyggen"

Så gikk turen til øyene.

Første stopp var Hydra, som ligger en times tur fra Athens havneby Pireus.
Gjennom internett hadde vi funnet et koselig pensjonat like i sentrum.
Hydra er en særegen øy – helt uten motoriserte kjøretøy.
Her kom man seg frem til bens, på esel eller på hest.

På kveldene var vi ofte å se på The Sunset Bar – ikke fordi vi skulle drikke, men fordi vi hadde våre kveldsbad fra klippene, mens solnedgangen sto på.
For å få litt atspredelse på rutinene, tok vi enten badebåt til stranda eller vi gikk langs fjellsidene for å komme frem. Ca. en times rusletur. En rolig og fredfull øy. På øyas nest høyeste topp fant vi to kloster. Vi gikk til fots i ca halvannen time på kjerrevei. Da trappene til klosteret kom til syne, tenkte vi at nå er det ikke lenge igjen – men det var et lite stykke igjen.

Med godt fottøy,mye vann og mye tålmodighet ankom vi etter hvert klosteret. Der ble vi møtt av en klosterbestyrer som var vennlig, men vanskelig å forstå. Han snakket bare gresk. Vi ble vist rundt, og til sist var vi oppe på taket og tok noen fantastiske utsikts bilder. Været var så klart at vi kunne se inn til havna i Pireus.
Det er ikke vann på Hydra. Derfor kommer en tankbåt fra fastlandet med forsyninger to ganger om dagen. Øya har 2500 innbyggere, og mange av dem er kunstnere. De fleste besøkende til øya er grekere.

Etter en herlig uke med sol og atter sol, reiste vi videre med hydrofoil til Spetses, som lå en halvtime fra Hydra. Denne øya er litt livligere, med mer støy, men var kjempekoselig. Vi ble ”kapret” på kaien og fikk hotell midt i sentrum, med utsikt til havna. Det var og vanlig med esel og hest her. Det bor ca. 3000 på øya.
Vi tilbrakte noen morninger på altanen på Early Nydelig syn, vel verd det å stå opp så tidlig. Dessuten var gleden stor da vi fant VG i den lokale aviskiosken.

Turen til Poros tok en time fra Spetses. For første gang hadde vi problemer med å finne overnattingssted. Men vi fikk et kanontilbud om å leie i en påbegynt leilighet. Det ”eneste” som manglet var strøm og vann, men stearinlys kunne vi få med på kjøpet. For å si det sånn, det var på dette tidspunktet vi sjekket returbåten til Hydra.
Omsider fant vi en leilighet like utenfor byen, men veldig nær stranden. Vi tilbrakte mange timer på stranden, og hadde koselige kveldsstunder i leiligheten. I Poros er det ca. 2500 – 3000 innbyggere. Fra balkongen vår hadde vi utsikt til Peloponnes - fastlandet.
Turen tilbake til Pireus med ferje tok 2 ½ time. Vi på dekk og så på lokalbefolkningen som matet måkene som fløy langs båtrekka. Fuglene tok maten fra hendene.
Vi opplever det som dyrere i Hellas etter at euroen kom, men alt i alt var det en fantastisk opplevelsesrik tur, og kan anbefales på det sterkeste.
Vi forlot Athen i tide – samme dag skulle det komme hetebølge! Og folk ble rådet til å være inne og bruke aircondition.