mandag 17. mai 2010

Viborg Domkirke

Viborg ligger i Midt Jylland i Danmark.
Dette året feirer Viborg by 950 år - det var år 1060 at Kongen bestemte at Viborg skulle være et eget stift. Hver stift skulle ha en biskop og en domkirke.

I år 1120 så begynte man å bygge domkirken i Viborg. Den stod ferdig 50 - 60 år senere.
I juni år 1501 slo lynet ned i taket og det meste av kirken brant. Den ble bygget opp igjen, men i år 1567 brant den for andre gang. Kirken ble igjen oppbygget.

I løpet av 3 junidager i år 1726 brant nesten hele Viborg by inklusive domkirken, rådhuset og bispegården.
Etter en mislykket restaurering ble den nåværende domkirken innviet i år 1876.

Den 7 armet messinglysestaken og døpefonten er det eneste som har overlevd brannene.
Lysestaken er fra år 1494 og er 2,8 m høy.
Motivene som både finnes på vegger og i tak er en bilde bibel, den startet med Moses og David fra det gamle testamentet og fortsetter til det nye testamentet.

Hvert år besøker over 150.000 personer domkirken - og vi anbefaler også et besøk her.
Kilde: 1.kirketjener Elith Sloth

3 kommentarer:

  1. Interessant "reportasje" du har her. Du har forstått det du. Det var jo en trøndersk dansk mann som "oppfant" barnetoget og at 17. mai skulle bli en storstilt feiring av denne dagen, i 1815. Mer om dette leser du om inne hos meg.

    Kirker har fascinert meg som motiv i mange år og det er ikke få ganger jeg har bestemt meg for å få fotografert alle som jeg kommer over. De bestemmelsene har det aldri blitt noe av, men en og annen har jeg da.

    Hei igjen, og velkommen tilbake til Norge igjen etter hvert. For det tenker dere vel..

    SvarSlett
  2. Flott kirke som jeg godt kunne tenkt meg å vært i. Skulle gjerne tatt på den lysestaken......
    Klem :O)

    SvarSlett
  3. Flott historikk og nydelige bilder.

    Lysestaken er ganske enkelt VAKKER!!!

    Klem

    SvarSlett