torsdag 1. april 2010

Børaunen

I dag fant vi en "skjult skatt" like i nærheten av der vi bor.
Børaunen - har du hørt om plassen?
Ikke? - Har du lyst til å være med... så heng på.

Børaunen ligger i Randaberg kommune og ligger ca. 20 min i fra huset vårt.

Navnet Børaunen omfatter både selve rullesteinsvollen, "raunen" og halvøya sør for denne.
Området er særpreget, og har stor verneverdi både når det gjelder geologi, fugleliv, planteliv og kulturhistorie.

Rullesteinsvollen blir regnet som en av de største av sitt slag i Nord-Europa.

De grunne våtmarksområdene og brakkvannsområdene innenfor raunen er fine beite- og rasteplasser for mange fuglearter, særlig ender og vadefugl. Fuglelivet har derfor vært fredet i mange år.

Børaunen er også en del av landskapsvernområdet som går langs store deler av kyststripen i Randaberg.

Den sørlige delen av Børaunen har opp gjennom tidene blitt brukt som beitemark. Dette har skapt vekstgrunnlag for spesielle planter.


Kilde: Randaberg kommune

6 kommentarer:

  1. Ååååå så vakkert! Skulle gjerne ha vært her på steinplukking, men jeg går utifra at siden området er vernet så er det vel heller ikke lov å ta med seg av rullesteinene. Sammen med en venninne gikk jeg også på standen i går. Det er alltid spennende å gå på skattejakt i ved stranda.

    Fortsatt riktig god påske til deg!

    SvarSlett
  2. Vakkert sted med mye sjel i :)

    Fortsatt god påske!

    Klemmer fra Jorunn

    SvarSlett
  3. Tusen takk for at du ville ha meg med på turen. Interessant. Flotte bilder fra et en vakker plass. Selv en trønder må innrømme at du bor i et vakkert område av landet. Noe jeg jo har erfart "Live" også og i egen person. :) (Med Campingvogn)

    Jeg får så lyst til å dra uti den store og lange verden, i Norge, når jeg ser slike bilder. Lykke til med skattejakta videre i den stille uken.

    Innlegget mitt nå byr på litt hjernetrim. Greier du den?

    SvarSlett
  4. Jeg har faktisk ikke hørt om stedet, men takk for turen og gode kommentarer.

    Det er vel ikke for ingenting at mange sier at vi burde reise mer i vårt eget land.

    Håper området får bevare sin fredning. Slike perler blir viktigere og viktigere.

    SvarSlett
  5. Flotte bilder :) Takk for at du deler nærområdet ditt med oss! Det er vakkert! :)

    SvarSlett
  6. Hei
    Fantastiske bilder. Børauden var lekekassen min da jeg var liten, vi badet i sondet eller gikk på tur, så etter vibå og andre strandfugler. Lenger ute på bergene hadde vi et sted vi fanget reker og krabbe. Jeg bodde med min mor, mormor og onkel som drev en av gårdene som hadde jorder som grenset til sjøen. . Otto, Håkon, Anna og Adolf var naboer . Vi hadde en sorgløs barndom der.
    Gustav Onarheim, Davanger, Askøy, nær Bergen

    SvarSlett